4 Ocak 2008 Cuma

Sirtaki

Keşke bu güzel dansı stüdyo ortamında değil de, sazlı sözlü bir dost meclisinde, Girit'te bir köy düğününde ya da bir Pire tavernasında veya kusursuz bir gün batımı eşliğinde güzel bir ada kumsalında öğrenecek kadar şanslı olsaydık. Ama heyhat! Şehrin orta yerinde, modern kent yaşamının öğütücü akışı içinde bir soluk almak üzere açtığınız küçük delikten hayatlarınıza girecek Sirtaki-Hasapiko. Olsun, bu da fena bir başlangıç sayılmaz; yeter ki bu uzun yolculuğun ilk adımlarını atalım, daha nice rüzgarları arkamıza alacak, nice iklimlere varacağız. Öte yandan, nerede öğrenilirse öğrenilsin, nerede yapılırsa yapılsın, Sirtaki-Hasapiko'nun kendine özgü doğası her yer ve ortamda kendisini yeniden var edebilir. Bir dans stüdyosunda öğreniyor olsak bile, zamandan ve mekandan kopup bambaşka diyarlara gitmemiz için yalnızca ilk dersin ortalarına kadar sabretmemiz yeterli! Çünkü Sirtaki-Hasapiko'nun neşeli figürleri, doyumsuz ritimleri ve Türkiye insanı için hayli tanıdık olan diğer pek çok motifi kolayca öğrenilebiliyor, katılımcı ilk dersin yarısından itibaren Sirtaki-Hasapiko'nun hazzını yaşamaya başlıyor.
Ben tüm yeni sınıflarımda, öğrencinin hiçbir şey bilmediğini esas alarak derslere sıfırdan, küçük kıpırdayışlar, yorucu olmayan küçük küçük ısınmalarla başlıyorum. Her figürü parçalar halinde, adım adım öğrettikten sonra birleştiriyorum. Her bir derste öğrettiğim figürlerde, genel olarak basitten karmaşığa doğru bir sıralamayı temel alıyorum. Ayrıca, diğer birçok dans gibi, Sirtaki-Hasapiko da çeşitli bölgesel farklılıklar/motifler içerir. Ben bu derslerimde, artık yerleşik hale gelmiş olan, yani bu dansa temel karakterini kazandıran temel figürleri, ritmi, duruşları ve bakışları ve diğer estetik ayrıntıları öğretiyorum. Böylece, ayağı yerden kaldırma gibi basit bir işlemle başlayan bu eğitim serüveniniz 12 hafta sonra oldukça karmaşık bir koreografiyle zirveye ulaşarak son buluyor! Tabii sizin de ciddi bir çaba harcamanız koşuluyla. Ayrıca Sirtaki-Hasapiko'ya ek olarak, aynı program çerçevesinde bir çeşitlilik olarak, Hasapiko Grigoro, Hasaposerviko ve Zeibekiko gibi diğer Yunan danslarından da çeşitli motifler öğretiyorum.Derslerde müzik olarak geniş bir çeşitlilik kullanıyorum; Hasapiko-Sirtaki klasikleri ile Rebetika klasiklerinin yanı sıra, Sirtaki-Hasapiko ritmi üzerine kurulu modern-popüler (Modern Hasapika, Modern Rebetika) gibi müzikleri de kullanıyorum. Ayrıca Simirneka (İzmir şarkıları) gibi türevleri de zaman zaman kullanıyorum. Bu geniş çeşitliliğe rağmen, gözlemleyebildiğim kadarıyla, her öğrenci sonuç olarak belirli şarkılara aşık oluyor, hep o şarkılar eşliğinde dansetmek istiyor. Gönül bu, kimin neyi seveceğine karışılmaz elbet!Derslerde Yunanca terminoloji kullanıyorum; her figürü Yunanca adıyla, kimi zaman figürün anlamı ve ifade ettiği şeyle birlikte öğretiyorum. Bir süre Yunanca ve Türkçe karşılıklarını birlikte kullanıyoruz, daha sonra grubun linguistik performansına bağlı olarak Yunanca ya da Türkçe karşılıkları oturmuş oluyor. Bu arada, kurs boyunca yaklaşık olarak 200 Yunanca sözcük öğrenmeniz mümkün (eğer uğraşırsanız tabi!). Her yeni dersin başında her öğrencime dansımız ve dersimizle ilgili temel sözcükleri, basit selamlaşma, hal hatır sorma sözcüklerini, bir figür tablosunu ve bir adet CD içeren bir dosya veriyorum. Birinci dersimizde, tanışma ve ilk hoş beşten sonra, aşağıdaki başlıklar altında kısa bir akademik sunum yaparak işe başlıyorum; Sirtaki-Hasapiko'ya giriş; kısa bir tarihçeSözcüklerin etimolojisiRuh hali, verilmek istenen mesajBeden kullanımıEnerji kullanımıMüzikler ve ritimlerÇalışma yöntemi ve terminolojiÖnemli uyarılar ve tavsiyelerBedenlerimizi figürlere alıştırmaBirinci derse geçiş Tipik Bir Derste Neler Yapıyoruz?- Bir önceki derste öğrendiklerimizi tekrarlıyoruz.- Grubun genel seyrine bağlı olarak 2 ya da üç yeni figür öğreniyoruz.- Estetik ayrıntılar üzerinde duruyoruz
Diğer Teknik AyrıntılarSirtaki kurs programım haftada 1 ders = 1.5 saat üzerinden, 4 hafta başlangıç seviyesi, 4 hafta orta seviye ve 4 hafta da ileri seviye olmak üzere, toplam 12 haftalık bir zaman dilimi üzerine kurgulanmıştır. Bu 12 haftalık programın sonuna kadar devam etme zorunluluğu yoktur; öğrencilerim dilerlerse başlangıç seviyesinin sonunda (4. hafta) veya orta seviyenin sonunda (8. Hafta) kursu bırakabilir. Ancak hazır bu işe bulaşmışlarken, 12 haftalık programı tamamlamalarını, bu mümkün değilse, en azından 8 hafta devam etmelerini tavsiye ediyorum. Ayrıca 12 haftadan sonra, daha özgün estetik çalışmalar ve yeni koreografiler öğrenmek üzere kursun devam etmesini isteyen öğrencilerim de hayli fazla oluyor ve böylece 12 haftadan çok daha uzun bir süre de devam edebiliyoruz. Önemli Hatırlatmalar* Yeni sınıfların açılışı: Yeni bir sınıfım ilan edilen başlangıç tarihinde mutlaka başlayacaktır (doğal olarak en az 1 kişinin katılıyor olması koşuluyla!) Katılım düşüklüğünden dolayı sınıf iptal etmek keyif kaçırıcı bir durum. Bu yüzden, ilan ettiğimi her sınıfı (1 kişiyle bile olsa) başlatmaya kararlıyım. Ama elbette ideal bir Sirtaki-Hasapiko sınıfı 10 kişi civarında olmalıdır ki, derslerden bir parça zevk alabilelim. O nedenle, öğrenci adaylarımdan da aynı kararlılığı bekliyorum; tüm Sirtakiseverleri, Sirtaki dünyasına adım atma kararlarını son ana bırakmamaya, mümkün mertebe önceden kayıt yaptırmaya davet ediyorum. Yeni sınıf başlayacak mı, başlamayacak mı stresini ne kendilerine ne de bana yaşatmamalarını özellikle rica ediyorum!* Öte yandan, bazen de sınıfın çok kalabalık olması gibi bir sorunla karşı karşıya kalıyorum. Mevcut salonumda katılımcı sayısını en fazla 12 kişi olarak belirledim; zira katılımcı sayısı 12 kişiyi aştığında, herkesi tek tek gözlemlemek zorlaşıyor ve dersler yeterince verimli olmayabiliyor. Bu sınırın korunabilmesi için, ilk derse gelinmeden önce mutlaka iletişim kurulmasını ve sınıfta yer olup olmadığının teyid edilmesini rica ediyorum.* Devamsızlık: Öğrenciden kaynaklanan nedenlerden ötürü kaçırılan dersler için herhangi bir geri ödeme yapamam. Yapabileceğim şey, benim ve salonun müsait olması koşuluyla, kaçırılan dersin bir şekilde telafi edilmesini sağlamaktır. Bu bir yükümlülük değil, bir jest olarak algılanmalıdır ve işin tadı kaçırılmamalıdır! Devamsızlık sorunu genel olarak hem öğrencinin kendisini hem de sınıfın bileşimini ve akışını hayli olumsuz etkiliyor. Ciddi nedenlerden kaynaklanan devamsızlıklar için söylenecek bir şey yok elbette. Ama tüm tarafların selameti için yapay/keyfi devamsızlıklardan sakınınız!* Aynı şekilde, dersin başlangıç saati konusunda özenli davranılmasını özellikle rica ediyorum. Gecikmeler hepimize pahalıya mal oluyor!
*Derslerde sakız çiğnememeli, ter kokmamalı, sınıfın ve eğitmenin dikkatini dağıtacak ölçüde gürültü yapmamalı, kısacası genel nezaket kurallarına özen göstermeliyiz!Giyim ve ayakkabı
Kurs için özel bir kıyafet gerekmiyor ancak bacakları fazlaca sıkmayan rahat giysiler tercih edilmelidir. Spor ayakkabısı Sirtaki için pek uygun değil çünkü kaymıyor; daha ziyade alçak topuklu ve tabanı birazcık kaygan olan ayakkabı tercih edilmelidir. Bayanlar dikkat! Sivri-yüksek topuklu ayakkabı ile Sirtaki yapmakta bir hayli zorlanırsınız, haberiniz ola! Ders esnasında biraz terleyebiliyoruz, o yüzden yanımızda yedek bir fanila veya T-shirt bulundurmak yararlı olabilir.
Kurs ÜcretiKursumuza katılım ücreti kişi başı aylık (4 haftalık) 120 YTL'dir. Kurs ücretini her dört haftalık dönemin başında rica ediyoruz (kredi kartı kabul edemiyorum). Kurs Yeri ve EğitmenDerslerimi Taksim'de, Sempatik Raks adlı kendime ait stüdyomda veriyorum. Stüdyonun açık adresi için lütfen "İletişim" bölümüne bakın. Ve nihayet bendeniz hakkında birkaç satır;

Hiç yorum yok: